Het monumentale huis te Zaanen verdiende een kunstwerk en om deze reden werd er een schetsopdracht aan drie kunstenaars gegeven. Van deze drie werd uiteindelijk het ontwerp van Ben Guntenaar gekozen. Zijn werk zou het meest harmoniseren met het historische pand en bovendien kunnen dienen als sociale ontmoetingsplek. Het kunstwerk ontving echter al voor plaatsing veel kritiek van omwonende, die vonden dat het klassieke karakter van het Huis aangetast zou worden door een modern kunstwerk. Onder kreten als “Het Huis is het monument” en “Liever een beuk dan een beeld” proberen zij de plaatsing tegen te houden, maar het plan wordt doorgezet en op het grasveld voor het statige landhuis verrijst het kunstwerk van Guntenaar.
Guntenaar begint zijn beeldhouwcarrière met figuratief en expressionistisch werk, maar zijn werk wordt steeds meer geabstraheerd. In 1986 vertrekt hij naar Frankrijk waar hij tot zijn dood in 2009 woonde. Hij heeft vele werken in de openbare ruimte staan en deze latere werken bestaan vaak uit geometrische vormen. Guntenaar had een eigen methode ontwikkeld om te beeldhouwen. Hij zocht een stuk steen uit een steengroeve en bracht daar een natuurlijke verdeling in aan. Die delen bewerkte en rangschikte hij tot een nieuw geheel, waardoor dit latere werk sterk architectonisch aandoet.