Het werk Voorstel 22 (of Proposal 22) is van de hand van kunstenaar Anno Dijkstra. Anno Dijkstra verwierf onder andere bekendheid met het spraakmakende beeld Proposal 17, wat een levensgroot driedimensionaal beeld is van de beroemde nieuwsfoto (van Nick Ut) van een meisje dat in Vietnam naakt op de camera afrent nadat haar dorp met napalm is aangevallen.
Dijkstra staat dus duidelijk bekend om de maatschappijkritische en politieke insteek van zijn werk. Voorstel 22 is daar ook zeker geen uitzondering op. Voorstel 22 is destijds gekozen vanuit een opdracht waar vier kunstenaars aan mee hebben gedaan. Een commissie heeft uiteindelijk Dijkstra’s werk uitgekozen. Interessant vond Dijkstra aan de buitenwijken dat de grasstroken een soort niemandsland zijn, maar tegelijkertijd bijna eigendom zijn van de mensen in de flat. Dit soort plekken zijn in zijn ogen een stuk minder openbaar dan in de binnenstad.
Hij heeft het optimistische ‘Nieuwe Bouwen’ van de jaren zestig als uitgangspunt genomen voor dit werk. Dezelfde tijd waarin de bovengrondse atoomproeven nog plaatsvonden. Een interessante gegeven om samen te brengen voor Dijkstra: een monument van de enorme vooruitgang. Een tijd van positivisme, met een pijnlijke afloop. Door de verschrikking van atoomwapens in behapbaar formaat weer te geven maakt hij het grootschalige en onvatbare vatbaar. Zo, klein en op deze locatie vormt de inhoud van een werk een mooi en sterk contrast met de omgeving.
Anno Dijkstra vertelt over de achtergrond van dit kunstwerk en de verbinding met de plek waar het beeld staat in deze video: Wat maak je en waarom?